Menu:

Kontakt

Przedszkole nr 1 w Jędrzejowie
ul. Mieszka I 9
28-300 Jędrzejów

E-Mail: przedszkole1.jedrzejow@neostrada.pl
Telefon: 413861900
Fax: 413861900

Napisz do nas »

Logopeda Radzi




Jąkanie u dzieci czyli niepłynność mówienia

Rozwój mowy dziecka
 
 
Rozwój mowy dziecka  można podzielić na cztery okresy:

1. Okres melodii (trwa od urodzenia do 1 roku życia ) w tym czasie dziecko poznaje
przedmioty i zaczyna kojarzyć nazwę z przedmiotem, poprawnie wymawia
samogłoski: a,e, i oraz spółgłoski:  m, b, n, d, t.

2. Okres wyrazu (trwa od 1 do 2 roku życia ),  w tym okresie  dziecko używa już poprawnie
prawie wszystkich samogłosek z wyjątkiem nosowych, oraz spółgłoski; zna około 300 słów, wypowiedzi dziecka są jednowyrazowe.

3. Okres zdania (1,5 do 2-3 roku życia) dziecko wypowiada prawie wszystkie samogłoski .
Pojawiają się pierwsze zdania , początkowo złożone z 3 słów, później złożone z 4-5 słów.

4. Okres  mowy swoistej (przypada między 3 a 7 rokiem życia)
dziecko trzyletnie porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski i spółgłoski; dziecko czteroletnie  wymawia :s,c, z, dz; dziecko 5/6-letnie  wymawia : sz,cz, ż, dż, r;
dziecko siedmioletnie ma utrwaloną mowę  pod względem artykulacyjnym, gramatycznym
i składniowym.

 
Prawidłowy rozwój mowy  zależy od wielu czynników:

1. Ogólnej sprawności narządów artykulacyjnych
2. Poziomu percepcji słuchowe, w skład której wchodzi:
- słuch fizjologiczny
- słuch fonematyczny (mowy)
- pamięć słuchowa
- umiejętność kojarzenia
  
Sprawność aparatu artykulacyjnego jest bardzo ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszy poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne,tzn. powinny być wykonywane  w ściśle określony sposób. Tak więc dla poprawnego artykułowania dźwięków 
mowy  konieczna jest zarówno sprawność, jak i prawidłowa budowa aparatu artykulacyjnego.


Gimnastyka aparatu artykulacyjnego
 
Gimnastykę  aparatu mowy  rozpoczynamy od ćwiczeń najprostszych stopniowo
zwiększając ich trudność. Na początku możemy wykorzystać naturalne sytuacje:
- po posiłku pozwólmy dziecku wylizać talerz językiem
- po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi np. miodem i poprośmy, aby zlizało je dokładnie
- przy porannym i wieczornym szczotkowaniu zębów  zaproponujmy  dziecku liczenie zębów językiem.
- dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie w zamarznięte dłonie,
cmokanie, żucie pokarmów a  nawet  wystawianie języka to  też ćwiczenia
  aparatu  artykulacyjnego

Z małymi dziećmi  ćwiczenia należy prowadzić  w formie zabawowej.
Skuteczną  i atrakcyjną  formą   ćwiczeń  aparatu mowy  są zabawy fabularyzowane
w czasie których dzieci naśladują za pomocą warg i języka ruchy zwierząt czy różne czynności.


Ćwiczenie usprawniające wargi:

Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte

Całuski- usta układamy w "ciup" i cmokamy rozsyłając całuski

Straż pożarna-  wyraźne wymawianie  samogłosek  w parach:  e o, i u, a u.

Zmęczony konik - parskanie wargami

Rybka- powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła (zęby "zamknięte")



Ćwiczenia usprawniające język (pionizacja):

Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem  tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.

Chomik -  wypychanie policzki językiem, raz z prawej strony  raz z lewej strony

Malarz- malowanie pędzlem (językiem) sufitu (podniebienia)

Żyrafa -  otwórz usta  i wyciągnij  język  do góry, najdalej jak potrafisz


Ćwiczenia żuchwy:

 Zamykanie i otwieranie domu -  szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a,
   zęby są widoczne  dzięki  rozchylonym  wargom

 Grzebień - wysuwanie  żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze.
 Cofanie żuchwy, zakładanie  i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie

Krowa - naśladowanie żucia

Guma do żucia - żucie gumy przez naśladownictwo


Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

Zmęczony piesek -  język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie
powietrza ustami.

Chory krasnoludek - kaszlenie z językiem wysuniętym z ust

Balonik- nabieranie powietrza ustami, zatrzymywanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.

Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu



Informacje pochodzą z następujących pozycji książkowych:
Skorek E.M. "Reranie. Profilaktyka,diagnoza, korekcja"
Styczek I. "Logopedia"